Jooga

Hiljaista keskittymistä

Joogaa voi kuvailla monin tavoin. Itse koen sen olevan etenkin hienovaraista, kärsivällistä itseen tutustumista ja pysähtymistä nykyhetken äärelle. Hyvinvoinnin luomista tässä hetkessä.

Omalla joogapolullani varsinainen aktiivinen harjoitus alkoi Turussa Aurajoogan lämpöjoogasalissa.  Kävin myös RYT-200 ohjaajakoulutukseni Aurajoogassa. Mielenkiintoista oli, että intensiivisen koulutuksen jälkeen omaan harjoitukseeni tuli selkeä ja aika pitkäkin tauko. Ehkä olin saanut jonkinasteisen yliannostuksen joogan maailmaa. En kuitenkaan murehtinut asiaa, olihan minulla Nia, joka on myös kokonaisvaltainen tietoisen liikkeen - ja elämisen - harjoitus. Kun vähitellen palailin joogaharjoituksen äärelle, löysin itseni harjoittamasta etenkin hyvin simppeliä, hienovaraista ja hidastempoista joogaa sekä Yin-joogaa. Välillä hakeudun myös intensiivisemmän lämpöjoogan pariin. Nia on minulle se täydellisen monipuolinen liikunta- ja elämäntapaharjoitus, mutta nautin myös vastapainoksi joogan hiljaisesta rauhasta, jatkan edelleen siihen syventymistä ja arvostan kaikkea joogan parissa oppimaani.

Loppuvuodesta 2017 löysin Minna Anderssonin kehittämän GroundingYin® -joogahoidon ja se veti heti vahvasti puoleensa. Kävin koulutuksen syksyllä 2018 ja olen siitä saakka ilolla tarjonnut tätä hyvää tekevää joogahoitoa. Palaute on poikkeuksetta hyvää. Myös tässä pidän yksinkertaisuuden voimasta: pysähtyminen, hengitys, kosketus. 

Lopuksi vielä yksi minuun erityisesti uponneista joogaviisauksista:

"Practicing with total attention within the body is advanced yoga,

no matter how easy the posture; practicing with your attention scattered

is the practice of a beginner, no matter how difficult the posture."

David Coulter (Anatomy of Hatha Yoga)

©2020 by Hanna Uusiprosi. Proudly created with Wix.com

Main photo: Sari Kettunen. Other photos: source mentioned where appropriate.