Paras tuki jaloille

Paras tuki, jonka voit jaloillesi tarjota, on niiden vahvistaminen. Voima, venyvyys, liikkuvuus hyvässä sopusoinnussa. Ja vahvistat jalkojasi yksinkertaisimmin liikkuen paljain jaloin. Nyt kesällä ulkosalla…ja ympäri vuoden sisätiloissa, esim. liikuntaharrastuksissa. Jos se on sinulle uutta, jalkapohjien iho voi olla ohut ja herkkä, mutta paksuuntuu kyllä nopeasti.

Kun kävelemme epätasaisessa maastossa, aktivoituvat myös nilkkojen asento- ja liiketuntoelimet. Kengät jalassa sattuu enemmän nilkkojen nyrjähdyksiä, ihovaurioita tai rasitusvammoja kuin paljain jaloin. 

(Lähde tekstin lopussa)


Kuva: Brina Blum / Unsplash


Jalkojen terveydestä puhutaan onneksi nykyisin aika paljon ihan valtamediassakin. Kun Nia Techniquea alettiin kehittämään 80-luvun alussa, paljaat jalat olivat alusta asti mukana. Tämä oli tuohon aikaan radikaalia: kardiovaskulaarinen, tanssillinen laji ilman kenkien tukea! Koko keho ja asento rakentuu kuitenkin jalkojen päälle, joten on perusteltua huolehtia hyvin jalkojen ja nilkkojen hyvinvoinnista.


Musta on ihana tunne se, kun kulkiessa tuntee jalkapohjien eri osien aktiivisuuden. Sen tuntee, miten jalat mukautuvat alustaan ja ottavat tilanteen haltuun. Miten asento rakentuu alhaaltapäin. Tietoisuudella jalkapohjista on iso merkitys koko asennolle. Lisäksi jalkapohjien ja nilkkojen hyvä voima/liikkuvuus -tasapaino ennaltaehkäisee pikkuvammoja.

Testaapa tänään: kun liikut, vaikka ihan kotona huoneesta toiseen, onko kävelysi enemmän sellaista, että “siirryt eteenpäin tasojen päällä” vai sellaista, että jalkapohjat ovat aktiiviset?


Mulla on tällä viikolla omassa harjoituksessa tarkastelussa Nian “feet moves”. Tässä sulle yksi niistä: Rock around the clock. Tämä voi olla sellainen liike, että jos se ei ole kovin tuttu, sen haluaisi tunnilla vaan menevän nopeasti ohi. Mutta jos annat sille mahdollisuuden, tutkit sitä rauhassa ja rakennat voimaa ja vakautta vähitellen…siitä voi tulla jopa nautittava! Ja ihan varmasti hyvää tekevä.



Ylen artikkeli:

Paljain varpain kohti kesää



©2020 by Hanna Uusiprosi. Proudly created with Wix.com

Main photo: Sari Kettunen. Other photos: source mentioned where appropriate.