Usein kysyttyä

Päivitän tänne kesän 2020 mittaan muutamia usein kysyttyjä lisäinfoksi Niasta. 

Musiikki

Mitä tämä musiikki on ja sävelletäänkö se tarkoituksella juuri Niaa varten? 

Musiikin takana on NiaSounds, joka kokoaa albumeja (Nia rutiinit). Sen lisäksi NiaSounds on levytoimisto. Musiikkia ei pääsääntöisesti sävelletä Niaa varten vaan NiaSounds hakee tarkoituksella käyttöömme hyvin vaihtelevaa musiikkia, ei vain yhtä genreä tai biittiä. Musiikilla maalaillaan erilaisia maailmoja, koetaan erilaisia tunteita, käydään tunnin mittainen äänimatka. Halutessasi katso mitä Nia Techniquen TJ Jeff kertoo musiikin merkittävyydestä Niassa. Linkki videoon Jeff Stewart on NiaSounds

Mistä sitä saa?

Voit käydä katsomassa uusimpien albumien kappalelistoja (ja kuunnella näytteitä) Nianow sivuilta. Ihan uusimmat albumit ovat ostettavissa samalla sivulla digitaalisessa muodossa ja osa myös Spotifyssa (hakusana: Niasounds). Tässä vielä linkkivinkki omaan YouTube-listaani, johon olen kerännyt jonkinlaisen näytteen Nia-musiikista.

Liike 

Keksittekö te ohjaajat itse nämä liikkeet vai saatteko te ohjelmat valmiina?

Tähän kaksiosainen vastaus.

1. Saamme valmiit ohjelmat. Nia Techniquen kouluttavat ohjaajat eli trainerit laativat rutiinit. Niissä on aina jokin fokus, jonka ympärille rutiini rakentuu. Trainerit viettävät niiden parissa kuukausia, perehtyen fokukseen ja testaten niiden toimivuutta oppilaillaan, yksityiskohtia hioen. Lopulta me ohjaajat saadaan laadukas lopputulos opeteltavaksi. En opettele rutiinia vain sen vuoksi, että minulla olisi tunnille jotain mukana tuotavaa vaan opin, kehityn, nautin myös itse jokaisen rutiinin myötä.

2. Meitä kuitenkin rohkaistaan luovuuteen. Rutiinista saa tehdä omannäköisen. Uuden rutiinin opetteleminen on monivaiheinen ja mielekäs prosessi. Se opitaan kehollisesti. Lisäksi rutiinia voi aina hieman muokata yksittäisen tunnin fokuksen ja oppilaiden tarpeiden mukaan. Saamme tätä varten vyökoulutuksissa valtavasti työkaluja, joita voi ottaa käyttöön oman oppimisen tahdissa. Ts. voin palata vuosienkin päästä opettelemaan uudelleen jotain aiemmin opittua, uusin työkaluin. 

 

Intensiivisyys 

Tuleeko siinä hiki?

Katsotaan mitä asiakkaat sanoo: 

- Oho, tässähän tulikin hiki ja koko kroppa sai liikettä!

- Oho, ei tää ollutkaan niin rankkaa mitä ajattelin!

Eli vastaus oikeastaan: se riippuu sinusta. Yksi Nian merkittävistä opeista onkin oman liikkeen säätely, jokaisella harjoituskerralla. Ja myös minun tavoitteeni ohjaajana on johdatella tanssijaa aistimaan omaa kehoaan ja sen tarpeita sillä hetkellä sekä oppimaan liikkumaan kutakin hetkeä parhaiten tukevalla tavalla. Tai muuten vain vaihtelemaan intensiteettiä tunnin aikana, koska vaihtelu tekee keholle hyvää. Jos sulla on tapana painaa aina täysillä, opettele nauttimaan myös pehmeämmästä mutta yhtä rikkaasta liikkeestä. Jos sulla on tapana aina pehmoilla, opettele haastamaan itseäsi liikkumaan intensiivisemmin. Mitä tutummaksi harjoitus kokonaisuutena tulee, sitä helpompi on myös säädellä miten hikisen tunnin itselleen tarjoilee. 

Tähän liittyy myös se, että Nia-tunnille voi aina "come as you are". Tule sellaisena kuin olet. Veto pois? Tee sen mukaisesti. Ärsyttää ja mieli maassa? Helpota oloasi. Olkapää kipeä? Kunnioita sitä ja hae hoivaavaa liikettä. Ei tarvi olla on/off. Pystyn/en pysty. Jaksan/en jaksa. On ihan loistava harjoitus kuulostella, jos on jotain mitä ehkä olisi hyvä huomioida tunnin aikana tai jotain, mitä erityisesti haluaisit itse itsellesi tarjoilla. 

©2020 by Hanna Uusiprosi. Proudly created with Wix.com

Main photo: Sari Kettunen. Other photos: source mentioned where appropriate.